ISTICANJE CIJENA PROIZVODA I USLUGA

02.07.2014

Temeljem Zakona o zaštiti potrošača (NN br. 41/14) donesen je Pravilnik o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda i usluga (NN br. 66/14).

Novosti u načinu isticanja cijena proizvoda i usluga

Maloprodajna cijena proizvoda /usluga (konačna cijena u kunama za pojedini proizvod/uslugu ili određenu količinu proizvoda i PDV) i cijena za jedinicu mjere (konačna cijena u kunama za jedan kg, 1m,m2,m3 proizvoda ili druga jedinica količine koja se koristi na području RH, s PDV-om), mora biti za potrošača istaknuta nedvosmisleno, jasno, vidljivo i čitljivo. Trgovac je dužan pridržavati se istaknutih cijena.

Iznimno, cijenu nije potrebno istaknuti kod proizvoda koji nisu namijenjeni prodaji.

Cijena je nedvosmisleno istaknuta, ako je isključena mogućnost njene zamjene s maloprodajnom cijenom drugog proizvoda koji se nalazi u neposrednoj blizini.

Način isticanja MPC (maloprodajna cijena)

Maloprodajna cijena proizvoda mora biti istaknuta na:

  • proizvodu, kao i na proizvodima u izlozima i oglasima – jasno, vidljivo i čitljivo, da se ne ošteti roba;
  • na prodajnom mjestu – na oznaci s nazivom robe i to ispred ili pokraj proizvoda (iznimno iznad proizvoda ako se time ne stvara zabuna);
  • na kiosku, pokretnom vozilu i sl. – u vidu cjenika;
  • u kunama, a dodatno može i u drugoj valuti (mjerodavna je cijena u kunama);
  • samo MPC i/ili CJM, ne i druge cijene (osim kod posebnih oblika prodaje (akcija, sniženje, rasprodaja, popust).

Način isticanja CJM (cijena za jedinicu mjere)

Cijena za jedinicu mjere mora biti istaknuta na prodajnom mjestu, a ističe se na sljedeći način:

  • za istovrsne proizvode CJM se ističe u jednakim jedinicama mjere
  • ne ističe se ako je jednaka maloprodajnoj cijeni proizvoda
  • kod rasutih proizvoda, na prodajnom mjestu se ističe samo CJM
  • kod proizvoda sa navedenom težinom ocijeđene mase CJM se odnosi na navedenu težinu
  • trgovac čiji je prodajni prostor >50 m2 obvezan je istaknuti CJM za propisane skupine proizvoda (ako je površina prostora manja – trgovac može isticati CJM)

Proizvodi za koje je obvezno isticanje CJM:

  • hranu i hranu za životinje, osim ako nije drugačije propisano
  • deterdžente u smislu propisa kojima se uređuje zdravstvena ispravnost deterdženata
  • dječje pelene
  • boje i lakove, izuzev slikarskih boja
  • ulja i tekućine za motore i motorna vozila
  • destiliranu vodu
  • proizvode za njegu lica i tijela
  • proizvode za pranje i čišćenje lica i tijela
  • proizvode za pranje i njegu kose
  • proizvode za pranje, čišćenje i njegu zubi i usne šupljine.

Proizvodi za koje nije obvezno isticanje CJM:

  • voće i povrće koje se prodaje komadno ili u svežnju.
  • proizvodi mase manje od 50 grama ili obujma manjeg od 50 mililitara
  • smrznuti deserti obujma do 500 ml
  • proizvodi koji se prodaju kao poklon paketi ili kompleti
  • proizvodi koji se prodaju u okviru posebnih oblika prodaje (akcija, rasprodaja...)
  • poslastice za kućne ljubimce
  • kolači
  • alkoholna pića u pakiranjima do 100 ml

Označavanje cijena usluga

Trgovac koji pruža uslugu mora imati cjenik usluga istaknut u poslovnim prostorijama lako dostupan potrošaču, a istaknute cijene moraju biti nedvosmislene, jasne, vidljive i čitljive. Ukoliko trgovac, obzirom na broj i raznovrsnost usluga, nije u mogućnosti sve usluge koje pruža istaknuti na cjeniku, tada cijenu usluge mora istaknuti u obliku:

  • kataloga usluga s cijenama
  • posebne brošure ili prospekta s nedvosmislenim opisom usluga s cijenama
  • ili na drugi odgovarajući način.

Uz cijenu usluge, trgovac je dužan navesti vrstu i opseg usluga.

Ukoliko se usluga pruža izvan poslovnih prostorija trgovca, u cijeni usluge moraju biti istaknuti i svi pripadajući troškovi. Ukoliko su proizvodi (ugradbeni ili zamjenski) sastavni dio usluge, njihova cijena mora biti istaknuta uz cijenu pripadajuće usluge.

Pravilnik o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda i usluga (NN br. 66/14 )