Temeljem Zakona o zaštiti potrošača (NN br. 41/14) donesen je Pravilnik o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda i usluga (NN br. 66/14).
Novosti u načinu isticanja cijena proizvoda i usluga
Maloprodajna cijena proizvoda /usluga (konačna cijena u kunama za pojedini proizvod/uslugu ili određenu količinu proizvoda i PDV) i cijena za jedinicu
mjere (konačna cijena u kunama za jedan kg, 1m,m2,m3 proizvoda ili druga jedinica količine koja se koristi na području RH, s PDV-om), mora biti za
potrošača istaknuta nedvosmisleno, jasno, vidljivo i čitljivo. Trgovac je dužan pridržavati se istaknutih cijena.
Iznimno, cijenu nije potrebno istaknuti kod proizvoda koji nisu namijenjeni prodaji.
Cijena je nedvosmisleno istaknuta, ako je isključena mogućnost njene zamjene s maloprodajnom cijenom drugog proizvoda koji se nalazi u neposrednoj blizini.
Način isticanja MPC (maloprodajna cijena)
Maloprodajna cijena proizvoda mora biti istaknuta na:
-
proizvodu, kao i na proizvodima u izlozima i oglasima – jasno, vidljivo i čitljivo, da se ne ošteti roba;
-
na prodajnom mjestu – na oznaci s nazivom robe i to ispred ili pokraj proizvoda (iznimno iznad proizvoda ako se time ne stvara zabuna);
-
na kiosku, pokretnom vozilu i sl. – u vidu cjenika;
-
u kunama, a dodatno može i u drugoj valuti (mjerodavna je cijena u kunama);
-
samo MPC i/ili CJM, ne i druge cijene (osim kod posebnih oblika prodaje (akcija, sniženje, rasprodaja, popust).
Način isticanja CJM (cijena za jedinicu mjere)
Cijena za jedinicu mjere mora biti istaknuta na prodajnom mjestu, a ističe se na sljedeći način:
-
za istovrsne proizvode CJM se ističe u jednakim jedinicama mjere
-
ne ističe se ako je jednaka maloprodajnoj cijeni proizvoda
-
kod rasutih proizvoda, na prodajnom mjestu se ističe samo CJM
-
kod proizvoda sa navedenom težinom ocijeđene mase CJM se odnosi na navedenu težinu
-
trgovac čiji je prodajni prostor >50 m2 obvezan je istaknuti CJM za propisane skupine proizvoda (ako je površina prostora manja – trgovac može
isticati CJM)
Proizvodi za koje je obvezno isticanje CJM:
-
hranu i hranu za životinje, osim ako nije drugačije propisano
-
deterdžente u smislu propisa kojima se uređuje zdravstvena ispravnost deterdženata
-
dječje pelene
-
boje i lakove, izuzev slikarskih boja
-
ulja i tekućine za motore i motorna vozila
-
destiliranu vodu
-
proizvode za njegu lica i tijela
-
proizvode za pranje i čišćenje lica i tijela
-
proizvode za pranje i njegu kose
-
proizvode za pranje, čišćenje i njegu zubi i usne šupljine.
Proizvodi za koje nije obvezno isticanje CJM:
-
voće i povrće koje se prodaje komadno ili u svežnju.
-
proizvodi mase manje od 50 grama ili obujma manjeg od 50 mililitara
-
smrznuti deserti obujma do 500 ml
-
proizvodi koji se prodaju kao poklon paketi ili kompleti
-
proizvodi koji se prodaju u okviru posebnih oblika prodaje (akcija, rasprodaja...)
-
poslastice za kućne ljubimce
-
kolači
-
alkoholna pića u pakiranjima do 100 ml
Označavanje cijena usluga
Trgovac koji pruža uslugu mora imati cjenik usluga istaknut u poslovnim prostorijama lako dostupan potrošaču, a istaknute cijene moraju
biti nedvosmislene, jasne, vidljive i čitljive. Ukoliko trgovac, obzirom na broj i raznovrsnost usluga, nije u mogućnosti sve usluge koje pruža istaknuti
na cjeniku, tada cijenu usluge mora istaknuti u obliku:
-
kataloga usluga s cijenama
-
posebne brošure ili prospekta s nedvosmislenim opisom usluga s cijenama
-
ili na drugi odgovarajući način.
Uz cijenu usluge, trgovac je dužan navesti vrstu i opseg usluga.
Ukoliko se usluga pruža izvan poslovnih prostorija trgovca, u cijeni usluge moraju biti istaknuti i svi pripadajući troškovi. Ukoliko su proizvodi
(ugradbeni ili zamjenski) sastavni dio usluge, njihova cijena mora biti istaknuta uz cijenu pripadajuće usluge.
Pravilnik o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda i usluga (NN br. 66/14
)