Od prvog siječnja 2010. primjena OIB-a

01.12.2009

Sve su fizičke i pravne osobe tijekom ove godine dobile od Porezne uprave potvrdu o Osobnom identifikacijskom broju (OIB), a njegova primjena postaje obveznom od 1. siječnja 2010. godine.

Osobni identifikacijski broj (OIB) definiran je Zakonom o osobnom identifikacijskom broju, kao stalna identifikacijska oznaka svih domaćih fizičkih i pravnih osoba te stranih fizičkih i pravnih osoba kod kojih je nastao povod za praćenje na području RH. OIB se sastoji od jedanaest znamenki, od kojih je deset odabranih slučajnim odabirom i nemaju nikakve povezanosti s obilježjem pravne ili fizičke osobe, dok je jedna kontrolna.

Obveznici OIB obvezni su koristiti dodijeljeni OIB:

  • na svim prijavama i ostalim podnescima kojima komuniciraju s korisnicima OIB-a,
  • na ispravama koje koriste u obavljanju samostalne djelatnosti (računima, potvrdama i sl.),
  • u elektroničkom poslovanju i poslovima platnog prometa.

Obveznici broja obvezni su koristiti osobni identifikacijski broj drugog obveznika broja: 1. na računima prema posebnim propisima, 2. u izvješćima, prijavama i obrascima na kojima se navode drugi obveznici broja, a koji se podnose ili dostavljaju korisnicima broja. Valja istaći da je zakonodavac omogućio saznanje osobnoga identifikacijskog broja na nekoliko načina i bez raspolaganja Potvrdom o osobnom identifikacijskom broju, kao dokazom o određenom i dodijeljenom osobnom identifikacijskom broju: - slanjem SMS poruke na 61642 (61OIB) s upisanim MBG ili matični broj (MB), - postavljanjem upita putem web aplikacije na stranici www.oib.hrte - traženjem Uvjerenja u Poreznoj upravi.

Za one porezne obveznike koji svoje evidencije moraju nadopuniti osobnim identifikacijskim brojem drugih poreznih obveznika, a ne radi se o prevelikom broju, rješenje bi moglo predstavljati i korištenje spomenute web aplikacije na stranici www.oib.hr. Dakle, računi koji će se izdavati nakon 1. siječnja 2010. već moraju imati OIB. To zahtjeva od poduzetnika prilagodbu vlastitih podataka na način da se na računima obvezno iskazuju podaci: ime (naziv), adresa i osobni identifikacijski broj izdavatelja računa. Nadalje i za kupca treba iskazati: ime (naziv), adresu i osobni identifikacijski broj , pa i to zahtijeva od poduzetnika da pravovremeno prikupe i nadopune podatke kupaca podacima o osobnim identifikacijskim brojevima. Postupak nadopune podataka podacima o osobnim identifikacijskim brojevima kupaca može se provesti korištenjem web aplikacije www.oib.hr. ili dostavom pojedinačnih dopisa poreznim obveznicima radi dostave njihova osobnoga identifikacijskog broja.

Postoji i mogućnost nadopune matičnih evidencija (dobavljača, kupaca, zaposlenih i drugo) podacima o osobnom identifikacijskom broju uz naplatu, pomoću aplikacije koju je izradila agencija „APIS IT“ d.o.o., a dostupna je na stranici http://www.apis-it.hr/OIB/index.html. Za preuzimanje dodijeljenih OIB-ova, poduzetnici mogu pomoću aplikacije poslati popise postojećih identifikatora pravnih i fizičkih osoba na uparivanje sa OIB sustavom uz naplatu.

Ne zaboravite:

  • Od 1. siječnja 2010. g. početak primjene OIB-a na svim poreznim prijavama i u platnom prometu
  • OIB se mora koristiti na:
    • svim prijavama i ostalim podnescima kojima komuniciraju s korisnicima broja,
    • na ispravama koje koriste u obavljanju poslova svoje djelatnosti (računima, potvrdama i sličnim ispravama)
    • u elektroničkom poslovanju i poslovima platnog prometaObrtnici kao porezni broj koriste OIB koji im je određen kao fizičkoj osobi građanima (obrt kao djelatnost nema poseban OIB)
    • OIB na računima – uz vlastite podatke i podatke o kupcu potrebno je navesti vlastiti OIB obrtnika i OIB kupca