Dana 9. listopada 2024. godine, održana je 36. konferencija za trgovinu MAGROS 2024. pod nazivom "Povratak u budućnost". Ova značajna manifestacija okupila je predstavnike gospodarskih udruženja (komora i poslodavaca), nadležnih državnih institucija (ministarstava i agencija) iz Hrvatske i susjednih zemalja, te brojne obrtnike i poduzetnike, koji su raspravljali o ključnim temama i trendovima u maloprodaji.
Konferenciji su prisustvovali i predstavnici Udruženja trgovaca Zagreb: potpredsjednik Udruženja, Roman Šušković i potpredsjednica Udruženja, Aleksandra Žuljević.
Konferencija je bila fokusirana na trenutne izazove i prilike s kojima se suočava maloprodaja u Europi i Hrvatskoj. Sudionici su razmijenili mišljenja o transformacijama koje proživljava sektor trgovine, potaknutim tehnološkim napretkom, promjenama u potrošačkim navikama, ekonomskim uvjetima, digitalizacijom i rastom e-trgovine.
Ova konferencija pružila je platformu za dijalog i suradnju, s ciljem razvijanja strategija koje će pomoći trgovcima da se prilagode novim trendovima i osiguraju održivost svojih poslovanja u budućnosti.
Održani paneli:
Najvažniji trendovi u maloprodaji
U posljednjim godinama, maloprodaja u Europi i Hrvatskoj prolazi kroz značajne promjene, posebno s naglaskom na digitalizaciju i e-trgovinu. Kombinacija fizičke i online prodaje postaje ključni model za mnoge trgovce, a strategije poput "klikni i preuzmi" često su u središtu tih promjena. Ovaj model omogućuje kupcima da naruče proizvode online i preuzmu ih u fizičkim trgovinama, čime se stvara nova vrijednost i poboljšava korisničko iskustvo.
Izazovi za male i srednje trgovce
Mali i srednji trgovci suočavaju se s ozbiljnim izazovima. Ograničenje rada nedjeljom postalo je ključno pitanje koje ugrožava njihov opstanak na tržištu. Zabrana rada nedjeljom ne odgovara malim trgovcima i obrtnicima, jer nisu u istoj poziciji kao veliki trgovci. Ova zabrana stvara velike poteškoće i smanjuje profit. Jednako tako, nedostatak radnika dodatno komplicira situaciju.
Digitalizacija i umjetna inteligencija
Na konferenciji se raspravljalo i o digitalizaciji te mogućnostima korištenja umjetne inteligencije u trgovini. Primjena AI-a može značajno utjecati na poslovanje. U poslovanju između tvrtki, AI alati pomažu u optimizaciji cijena, personalizaciji usluga i marketinškim kampanjama. Iako se ovi procesi uvode u Hrvatskoj, odvija se sporo. Također, obrađene su teme poput svekanalne hibridne budućnosti maloprodaje, poboljšanja logistike i isporuke te promjene uloge fizičkih trgovina. Trgovci su pozvani da se fokusiraju na tehnologije koje mogu donijeti velike promjene bez velikih investicija, čime bi se dodatno unaprijedila konkurentnost i prilagodljivost na tržištu.
Uzimajući u obzir sve navedeno, jasno je da je maloprodaja u Europi i Hrvatskoj na prekretnici. Dok digitalizacija i e-trgovina pružaju nove mogućnosti, mali trgovci se suočavaju s izazovima koji bi mogli ugroziti njihov opstanak. Potrebna je hitna akcija kako bi se osiguralo da mali i srednji trgovci ne budu zaboravljeni ni u ovom novom digitalnom dobu.